Zero-emissie zones per 2025
Wat betekent de introductie van zero-emissie zones in 2025 voor jou? Ontdek overgangsregelingen, leer waar de zones zich bevinden en voor wie ze gelden. Je leest het hier.
Om de stad leefbaarder te maken en de overlast te verminderen, voeren 29 gemeenten vanaf 2025 een zero-emissie zone in. Dit is een gebied zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zo’n gebied heet een zero-emissiezone (afgekort: ZE-zone). Nu vraag jij je vast af wat is het verschil met een milieuzone? Wanneer gaat deze emissieregeling in, voor wie geldt het en waar komen de zero-emissie zones? Dit leggen we hieronder allemaal voor je uit.
Wat zijn zero-emissie zones?
Zero-emissiezones zijn specifieke delen van steden waar het gebruik van vervuilende bestelbussen en vrachtwagens vanaf 1 januari 2025 niet meer is toegestaan. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dit gebied heet een zero-emissiezone (ZE-zone). Dit betekent dat bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling, geldt er voor sommige voertuigcategorieën een vrijstelling en komen er ontheffingen.
Voor wie gelden zero-emissiezones?
De zero-emissiezone geldt voor stadslogistiek, waaronder vrachtverkeer, bedrijfsbussen en bestelwagens die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Particuliere voertuigen vallen hier niet onder.
Waar komen de zero-emissie zones?
Momenteel hebben 29 gemeenten plannen voor de invoering van een zero-emissiezone. Het zijn vooral de grotere steden die werken aan een emissie-loze zone, denk aan: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, maar ook steden zoals Gouda, Dordrecht en Leiden. De precieze invoeringsdata verschillen per stad en zijn te vinden op de officiële op weg naar ZES pagina van de overheid.
Overgangsregelingen zero-emissie zones
Om de overstap voor ondernemers gemakkelijker te maken, is er een overgangsregeling. Deze overgangsregeling is te zien in onderstaande afbeeldingen. Heb je geen toegang tot de ZE-zone? Dan kan je mogelijk gebruik maken van een ontheffing.
Overgangsregeling bestelauto’s
- Alle bestelauto's en bestelbussen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Uitzonderingen op deze regel zijn oldtimers, rolstoeltoegankelijke voertuigen en voertuigen die vanwege een handicap voor €500,- of meer zijn aangepast.
- Bestelauto's met een emissieklasse 4 of lager (bouwjaar 2010 of eerder) hebben vanaf 2025 geen toegang tot de ZE-zones.
- Bestelauto's met een emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto's met een emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zone.
- Sommige voertuigen zijn vrijgesteld van de ZE-zone zoals voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers) en rolstoeltoegankelijike voertuigen.
Milieuzone vs. zero-emissiezone
Wat is het verschil tussen een milieuzone en een zero-emissiezone? Beide zones hebben als voornaamste doel de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren door vervuilende voertuigen te weren. Deze zones kunnen samen of losstaand van elkaar worden ingevoerd.
In milieuzones hebben oude diesel personenauto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen geen toegang. Veel Nederlandse steden hebben al een milieuzone ingevoerd, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Eindhoven en Breda.
Zero-emissiezones zijn specifiek bedoeld voor vrachtverkeer en bedrijfswagens die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. Vanaf 2025 kunnen gemeenten deze emissievrije zones invoeren. Vanaf 2030 moeten alle vrachtwagens, bestelbussen en bedrijfswagens in deze zones volledig emissievrij rijden. Hierdoor worden stadscentra duurzamer, leefbaarder en aantrekkelijker.
Wat betekent dit voor jou?
Als particulier is het goed om na te denken over de toekomst van je mobiliteit. Denk eens na om (in de toekomst) de overstap naar een elektrisch voertuig te maken. Je profiteert dan niet alleen van toegang tot zero-emissie zones, maar ook van lagere brandstofkosten en verminderde impact op het milieu.
Voor bedrijven zit er meer druk op de ketel. Bedrijven moeten zich namelijk voorbereiden op deze naderende veranderingen door hun wagenpark te heroverwegen en te investeren in elektrische voertuigen. Gelukkig zijn er diverse subsidieregelingen voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s en bestelauto’s en laadpalen. Dit biedt bedrijven de nodige ondersteuning om duurzame mobiliteitsoplossingen toe te passen.
Advies voor jouw situatie?
We begrijpen dat de overstap naar een elektrische bedrijfsauto een grote beslissing is. Wij staan daarom voor je klaar om samen te ontdekken welke mogelijkheden er voor jou zijn. Voor vrijblijvend advies kun je contact opnemen met onze lease adviseurs. Of bekijk het aanbod elektrische bedrijfswagens op onze website.