Bijtelling, wat is het en hoe bereken je dit?
Hier leggen we uit wat bijtelling is en hoe je de bijtelling berekent voor een zakelijke auto. De hoogte van de bijtelling hangt af van de cataloguswaarde, CO2-uitstoot en het bouwjaar van de auto. De netto bijtelling is het bedrag dat je per jaar extra belasting betaalt over de bijtelling
Wanneer je een zakelijke auto hebt, vraag je je misschien af: hoe bereken je de bijtelling? En wat is bijtelling eigenlijk? Dit artikel legt de bijtellingsregels duidelijk uit. We laten zien hoe je de bruto bijtelling berekent met de cataloguswaarde van de auto en jouw eigen bijdrage. Met onze duidelijke voorbeelden en uitleg weet je precies waar je aan toe bent.
Wat is bijtelling?
Bijtelling is het bedrag dat je moet betalen als je een zakelijke auto ook privé gebruikt. Dit bedrag betaal je aan de Belastingdienst als je jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt. Gemaakte privé-kilometers boven de 500 ziet de Belastingdienst namelijk als een vorm van inkomen. Over inkomen moet je belasting betalen. De hoogte van de bijtelling hangt af van de cataloguswaarde, bouwjaar en CO2-uitstoot van de auto. Hoe schoner de auto, hoe lager de bijtelling.
Waarom betaal je bijtelling?
De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als ‘loon in natura’. En als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een auto van de zaak, wordt de bijtelling toegevoegd aan het belastbaar inkomen. Hogere inkomen betekent een hogere inkomstenbelasting. De belastingdienst bepaalt het percentage van de bijtelling.
Hoe werkt de bijtelling?
Het bijtellingsbedrag hangt af van de cataloguswaarde van de auto en de CO₂-uitstoot. Dit bedrag wordt bij je inkomen opgeteld, waarbij je eigen bijdrage wordt meegerekend. Hieronder leggen we de belangrijkste onderdelen van de bijtelling uit.
1. CO₂-uitstoot
Iedere brandstofsoort heeft een eigen bijtellingspercentage die gebaseerd is op de CO₂-uitstoot. Auto’s met een lage uitstoot worden beloond met een lager bijtellingspercentage om duurzaam rijden te stimuleren. Hieronder staan de percentages op een rij:
- Auto’s op benzine, diesel of hybride: 22%
- Youngtimers: 17% bij geen uitstoot, 35% bij CO₂-uitstoot
- Waterstofauto's en zonnecelauto's: 16
- Elektrische auto’s (EV):
2019 t/m 2025
Varieert van 4% tot 17% Vanaf 2026: 22%
2. Cataloguswaarde
De cataloguswaarde van de auto, de nieuwprijs inclusief btw en bpm, is belangrijk bij de bijtelling. Hoe duurder de auto, hoe hoger de bijtelling.
3. Bruto jaarinkomen
Je bruto jaarinkomen is nodig om de juiste belastingschijf te bepalen die wordt gebruikt bij het berekenen van de bijtelling.
4. Kosten en eigen bijdrage
De kosten die je zelf moet bijleggen en je eigen maandelijkse inzet kunnen ook verrekend worden met je bijtelling. Dit is een bedrag dat de werkgever vraagt voor het privégebruik van je auto.
Alleen zzp'ers met een BV kunnen een eigen bijdrage in vermindering nemen om de bruto bijtelling te berekenen. Die kunnen de BV jaarlijks een eigen bijdrage betalen. Dus zzp'ers met een eenmanszaak mogen het niet in vermindering nemen.
5. Bouwjaar
Het bouwjaar van de auto heeft in sommige gevallen ook invloed op de bijtelling die wordt gerekend. Dit geldt vooral bij youngtimers, waarbij het bouwjaar van belang is om de bruto bijtelling te
Je bijtelling berekenen
Bijtelling bereken je met je bruto bijtelling en belastingpercentage. Hieronder zie je de formules voor het berekenen van je bruto bijtelling, je belastbaar inkomen en uiteindelijk je jaarlijks bijtelling bedrag.
De formule om de bruto bijtelling te berekenen is als volgt:
Percentage bijtelling x Cataloguswaarde - eigen bijdrage = Bruto bijtelling
Met deze formule bereken je het belastbaar inkomen:
Bijtelling + Brutosalaris = Belastbaar jaarinkomen
Afhankelijk van de belasting box waarin het belastbaar inkomen valt, wordt het percentage bepaald.
Belastingpercentage x Bruto bijtelling = Bijtelling per jaar
We doen deze praktische berekening voor John. John verdient jaarlijks €45.000 en neemt een auto van de zaak. Hij geeft jaarlijks €1200 aan eigen bijdrage uit en hij heeft de keuze uit 3 auto's: Volkswagen Polo, Volkswagen Golf IV GTI en Volkswagen ID.4. Per automodel is er een andere berekening van toepassing vanwege bijtellingspercentage. Hieronder hebben we deze berekeningen uitgewerkt.
Berekening bijtelling benzineauto
Als John kiest voor een benzineauto, bijvoorbeeld een Volkswagen Polo met een cataloguswaarde van €27.000.
Percentage bijtelling x Cataloguswaarde - eigen bijdrage = Bruto bijtelling
22% x €27.000 - €1.200 = €4.740 per jaar
Dit komt bovenop zijn brutosalaris:
Brutosalaris + Bijtelling = Belastbaar jaarinkomen
€45.000 + €4.740 = €49.740
Dit bedrag valt in de eerste belastingschijf (tot €74.418) met een belastingpercentage van 36,97%.
Netto bijtelling:
Belastingpercentage x Bruto bijtelling = Bijtelling per jaar
36,97% x €4.740 = €1.752 per jaar
= € 146 per maand
Berekening bijtelling youngtimer
Als John kiest voor een youngtimer, bijvoorbeeld een Volkswagen Golf IV GTI. Hier wordt de dagwaarde in rekening genomen, in plaats van de cataloguswaarde. De dagwaarde van de auto bedraagt €8.000 en is 24 jaar oud.
Percentage bijtelling x dagwaarde = Bruto bijtelling
35% x €8.000 = €2.800 per jaar
Dit komt bovenop zijn brutosalaris:
Brutosalaris + Bijtelling = Belastbaar jaarinkomen
€45.000 + €2.800 = €47.800
Dit bedrag valt in de eerste belastingschijf met een belastingpercentage van 36,97%.
Netto bijtelling:
Belastingpercentage x Bruto bijtelling = Bijtelling per jaar
36,97% x €2.800 = €1.036 per jaar
= € 86,26 per maand
Berekening
Als John kiest voor een elektrische auto, bijvoorbeeld een 2024 Volkswagen ID.4 met een cataloguswaarde van €43.000.
Percentage bijtelling x Cataloguswaarde = Bruto bijtelling
16% x €30.000 = €4.800
22% x €13.000 = €2.860 +
= € 7.660
Totaal bijtelling per jaar:
Bruto bijtelling - Eigen bijdrage = Bruto bijtelling
€7.660 - €1.200 = €6.460 per jaar
Dit komt bovenop zijn brutosalaris:
Brutosalaris + Bijtelling = belastbaar jaarinkomen
€45.000 + €6.460 = €51.460
Netto bijtelling:
Belastingpercentage x Bruto bijtelling = Bijtelling per jaar
36,97% x €6.460 = € 2.388 per jaar
= € 199,02 per maand
Hier wordt een berekening in twee stappen gemaakt; op een cataloguswaarde boven de 30.000 wordt de percentage van 22% verrekend met het resterende bedrag boven €30.000.
Dit percentage geldt dan voor 60 maanden, direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.
Een keuze maken
John heeft de keuze uit:
- Benzineauto € 146,00 per maand
- Youngtimer € 86,26 per maand
- Elektrische auto: € 199,02 per maand
Een youngtimer lijkt maandelijks het voordeligst, maar een youngtimer heeft vaker onderhoud nodig dan een nieuwe auto. De benzineautois de op één na goedkoopste optie, maar hierbij komen zowel onderhoudskosten als brandstofkosten. Een elektrische autois de duurste optie, maar biedt subsidies en lagere onderhoudskosten. Het is belangrijk om bewust te kiezen wat het beste bij je past.
Veelgestelde vragen
Wat is de bijtelling voor een elektrische auto in 2024?
Voor een elektrische auto in 2024 geldt een bijtelling van 16% tot een cataloguswaarde van €30.000 en 22% voor het bedrag daarboven.
Kan ik mijn bijtelling verlagen?
Ja, door een auto met een lagere CO₂-uitstoot te kiezen of een hogere eigen bijdrage te betalen, kan de bijtelling worden verlaagd.
Wat gebeurt er na de 60 maanden bijtelling voor een elektrische auto?
Na 60 maanden wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld volgens de dan geldende regels.
Hoe weet ik in welke belastingschijf ik val?
Dit hangt af van je totale belastbare inkomen. In 2024 val je met een inkomen tot €74.418 in de eerste belastingschijf.
Wat is de dagwaarde?
De dagwaarde is berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage.
Percentage bedrag EV wat is de bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen?
Bij elektrische voertuigen (EV's) geldt een variabele bijtellingspercentage sinds 2019 tot en met 2025. Alle auto's met een cataloguswaarde onder de € 30.000 vallen in de 16% bijtellingscategorie. Auto's met een cataloguswaarde boven de € 30.000 betalen een bijtellingspercentage van 16% tot de € 30.000 en al het resterende bedrag wordt belast met de 22% bijtellingscategorie.
Wat is de bijtelling voor waterstofauto's en zonnecelauto's?
Voor waterstof- en zonnecelauto's geldt de EV-regeling zonder begrenzing wat betreft hetbijtellingspercentage. Dit betekent dat voor deze auto's alleen het reguliere percentage van 16% geldt.
Lease jouw auto via DTC Lease
Kies voor slimme financieringsopties bij DTC Lease en lease jouw ideale auto zonder direct je financiën te belasten. Met financial lease of een persoonlijke lening helpen we jou graag bij het realiseren van deze droom. Neem contact met ons op om samen te ontdekken welke financieringsmogelijkheden voor jou beschikbaar zijn.